Monday, March 22, 2010

Aarhus

University of Copenhagen spolecne s University of Aarhus zajistuji doktorsky program v ekonomii (DGPE) a poradaji ruzne PhD kurzy. Nejake v Aarhusu (spis zamerene na kvantivni metody) a nejake v Kodani (vic ekonomie - teorie). Kurzy jsou otevreny vice mene pro vsechny ostatni zajemce, takze jsem se na jeden, prihlasil - dynamicke programovani v matlabu. Konal se v Aarhusu, takze proc si neudlat vylet a jeste se neco novyho naucit. Aarhus je druhy nejvetsi mesto v Kodani, ma asi 300 tis. obyvatel. Vlakem se tam da dostat zhruba za 3 hodky, a kdyz si koupite listek na pevne datum, na konkretni spoj, da se pekne usetrit - (360 normalni cena, ja to koupil za 140). No, v ranim vlaku jsem se moc nevyspal a spechal pres mesto na univerzitu, abych stihl zacatek kurzu.
Univerzita je docela labyrint a chvilo mi trvalo, nez jsem nasel spravnou budovu a mistnost. Bylo nas asi 20 ucastniku, vetsina z University of Aarhus. Nekteri byli i Master studenti, pre studujou specialni program v ramci nehoz musi absolvovat 3 PhD kurzy. Prednasel to Timo Trimborn z University of Hannover. Nejdriv neco teorie, pak lehky uvod do Matlabu a uz se valilo. Bylo to spis o modelovani rustovych modelu - deterministickych, ve spojitym case ... takze trochu neco jineho co delam ja - stochasticky modely, v diskretnim case :) Ale bylo to docela zajimvy. V prestavce byla pripravena kava a caj, na obed se slo do kantyny, kde byl nachystany mensi svedsky (nebo snad dansky) stul. Po obede se pokracovalo, prestavka byla obohecena o zakusek a tak den pekne utekl. Vecer byla planovana vecere v restauraci - samorzejme v cene kurzu :) Rybi polevka, pak na vyber bud ryba nebo veprovy, k tomu se pilo vino. na zaver jsem si jeste objednal pivo. trosku me prekvapil zakusek - jablecne pyre se slehackou - ale nejak jsem to do sebe nasoukal :)
Noc byla jeste mlada, tak jsme vyrazili do mesta na pivo. V prvni hospode jsme dali po jednom kousku. Nekteri teda meli pivo z plastoveho dzbanu :) ... to jsem nechapal. Pak tam zacala nejaka"one man show" - panacek rikal nejaky vtipny historky v Danstine, cemuz nekteri z nas nerozumeli, takze jsme se presunuli jinam. U Sherloka Holmese bylo pro zmenu karaoke a jam session, ale dalo se tam aj povidat. Tam jsem si dal "Velikonocni pivo" s obrazkem kuratka. No, myslim, ze chutnalo uplne normalne. A nekdy po 11 jsme jsme to zabalili. Jinac, centrum Aarhusu je vecer malebny, pekny ulicky, hospudky a restaurace, zivo, ale ne prelidneno.

Druhy den pokracoval kurz ve stejnem duchu, kde jsme si delali nejaky prikladky. Samorzejme nechybel obidek a kavicka :) Kurz koncil odpolendne. Studenti, kteri museli delat zkousku, dostali zadani ... trocha teorie a pak nejaky pocitani. Na vypracovani maji asi 5 dni. Spoluprace povelna, ale kazdy musi odevzdat vlastni odpovedi. Zkusil jsem si aspon jeden prikladek a dalo se to.


No a pak uz zacala ta poznavaci cast vyletu ... Mistni univerzita je jeden velkej kampus, ktery se nachazi v severni casti mesta, z centra se semka da dojit za pecha, tak za 20 az 30 minut. Baracky jsou ze zlutych nebo cervenych cihel, mezi nima parcik, potucek, jezirko ... tedka tedka to tak moc nevypadalo, ale na jare a v lete to musi byt nadhera. Je tady vsechno, vcetne ubytovani a nekolika muzei ktere patri k jednotlivym fakultam (napr. historie, prirodnich ved a lekarst). Z budovy fakulty Ekonomie se po par krocich dostanete na Prava, Fyziku nebo jako ja Psychologii :) Ja jsem teda obdivoval architekturu mistnich budov, ale v jedny mistnosti bylo nejak rusno. Plno studentu, vesela zabava, pivo za 17 kacek, takova lace, tak jsem si hnedka jedno dal. Maji prej nejaky vyroci fakulty, nebo co a u te prilezitosti usporadali turnaj ve stolnim fotbalku. Tak jsem chvilu koukal, jak to mazou ... nekteri to brali docela vazne, meli aj dresy.


Pak jsem sel zas o kus dal, opet nejaky studenstky klub, tentokrat trosku potemelej, ale opet docela plno, levny pivko - ale to uz jsem odolal. To bylo v patek, tak kol ctvrty, paty a fakt to tady zilo ... ne jak u nas na ESF, kde je v patek vecer jenom vratnej a par svedomitych a pracovitych doktorandu :)

Dalsi vyhoda Aarhusu je, ze to neni placka jak Kodan, ale je trosku dokopce skopce. A nedaleko kampusu je lesik, s vyhledem na pristav, dole u more plaz ... trochu foukalo a na kamenech byl jeste snih, takze jsem se nakonec nekoupal :) Aarhus je proste skvely mesto. Takovy studenstky, neco jako Brno. Takze jsem se citil jako doma :)

Druhy den jsem jeste trochu prosel mesto, navstivil mistni Muzeum umeni (ARoS), pekna budova, celkem zajimavy vystavy, i kdyz nektera ta moderna mi prijde trochu zvlastni. Pekny je i Den Gamle By - muzeum starych staveb - jak se zilo driv, remesla a tak. Rad bych poskytl i obrazovou reportaz, ale bohuzel mi dosla baterka ve fotaku... obcasne zahrivani v ruce pomohlo vzdycky jen na par fotek, a pak uz jsem vzdal. Nojo, to je ta nevyhoda digitalu s akumulatorem, kor, kdyz si zapomente vzit nabijecku. Ale par zaberu mam na mobilu, jsou fakt vyborny :)

No comments:

Post a Comment